lördag 2 januari 2016

CAROL och andra underbara filmer

För några dagar sedan var jag på bio och såg Carol.
Vilken underbart vacker film, vemodig men vacker kärlekshistoria.

Det är något speciellt med denna vackra lesbiska film och jag funderade på vad det var som gjorde att den stack ut om man jämför med andra flatfilmer jag sett och kom fram till detta:



1. Ingen av kvinnorna porträtteras som psyksjuk (låter kanske galet men jag vet inte hur många jag sett då de gör det. Här finns endast en psykiatriker med pga att man på den här tiden ansåg att en via terapi kunde bli straight igen...).

2. Ingen av kvinnorna går tillbaka till en man (den ena blir visserligen näst intill gisslan till sin ex-man som hotar att ta barnet ifrån henne om hon inte slutar med sitt sjukliga beteende...).

3. Ingen av kvinnorna är otrogen (inte mot en man eller med en man... fab!).

4. Ingen av kvinnorna dör el tar livet av sig i slutet (det är trist att veta att just det händer i många flatfilmer).

5. Det är en väldigt romantisk berättelse (trevande, osäkert men romantisk och sexig).

6. Den kändes trovärdig och tidsenlig (shit vad bra vi har det idag...)

7. Jag grät en skvätt. Jag skrattade. Jag blev upprörd och sorgsen.  En vacker och komplett film som jag verkligen kan rekommendera.



En liten observation:

I många flatfilmer finns temat lärare/elev eller en mycket äldre flata som möter en ung kvinna som blir nyfiken och "upplärd". Eller en äldre kvinna fast i ett äktenskap (med en man) som känns grått och tråkigt men en dag möter hon en ung stark lesbisk kvinna som hon inleder en affär med... hon går sedan tillbaka till mannen (alternativt endast ett tag för att sedan komma på att det är den andra kvinnan hon vill ha...).



Aja, i alla fall ser det ut att bli ett bra lesbiskt filmår :)

Carol






En annan film jag verkligen ser fram emot är Danish Girl




Sen längtar jag efter den här som får mig att gråta bara jag ser trailern: Freeheld





Och till sist... Suffragette ett stycke kvinnohistoria <3
Vart skulle vi ha varit idag om inte dessa modiga kvinnor kämpade före vår tid?

Och ni har väl inte missat Fröken Frimans Krig på svt?
Om du har missat den serien så gå genast in och titta på den!

SVT Play - Fröken Frimans Krig

/FilmMusen



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar