tisdag 28 juni 2011

Femme, Butch & Futch

Människan är bra på att dela in folk i fack.
Man måste ha en tillhörighet.
Vi gör det när det gäller etnicitet, religon, manligt och kvinnligt, sexualitet (Underkategorierna HBTQA osv... men dem tar jag en annan dag *s*), politik, rika och fattiga, ålder, hårfärger osv...
Allt för att bryta ned varje person in i minsta detalj.
Vi kan vara snabba och dömma in andra i alla dessa fack. Det där är säkert en sån där...
I varje fack finns det oxå underkategorier och man bara måste tillhöra någon av dem.
Jag ramlar över dessa kategorier varje dag i lesbos världen *ler*
Kategori: Sexualitet, underkategori: Homo, Nästa: Lesbisk och Ytterligare en kategori ned, typ:
Femme, Butch och Futch (den sista låter som en smarrig karamell *haha*)
Det finns fler kategorier men dem struntar jag i nu.
Femme, den typiskt kvinnliga tjejen, som tänker på kläder, smycken, smink och annat rysch pysch. Ser tjejig ut och är svårare för omvärlden att "se" som gay.
Butch, motsattsen till Femme, lite manlig, androgynt eller pösigt klädd, den typiska flatan i omvärldens ögon. Grabbig, öl drickandes, sportintresserad och högljudd...
Futch, ja det är en kombination, en tjej som tenderar att vara lite mitt emellan, eller ena dagen uberkvinnlig och nästa dag grabbig.
Enligt många funkar förhållandet mellan en femme och butch bäst, den stereotypiska gamla hetro normen en kvinna och en man... japp så ska det vara, tydligen. Läst i flera forum om detta nu.
Femme femme skulle inte funka, dom skulle driva varandra till vansinne, en måste vara "ledaren" (läs gärna mannen) och en måste vara undergiven (den sk typiska kvinnan...) för att få balans i förhållandet.
Så vart tog jämnlikheten, vi alla strävar så efter, vägen.
Två butch, nej det går inte heller, vem skulle bestämma då? Dom skulle slåss om saken.
*suckar*
I dessa fyrkantiga stereotypiska boxar passar alla in.
Eller inte.
Det alltid finnas dom som hamnar mellan stolarna. Dom som inte passar in i en specifik box eller kategori.
För visst finns det en kvinnlig, undergiven liten butch någonstans och med all säkerhet en hel del femme kvinnor som älskar att ta kommandot och bestämma.
Man kan ju tycka att det i gayvärlden borde finnas större tolerans för olikheter men det känns ändå som det är mer uppdelat där än någon annanstans... kanske inte?
Kanske?
Tolerans för olikheter, det är något att jobba på.
Sudda ut alla boxar och fack, alla underkategorier och låta människor vara just människor, sig själva.

4 kommentarer:

  1. NoOneElse på sylvia...29 juni 2011 kl. 06:49

    Ja dessa boxar... dessa fack.... blir så less på dem.. ändå är jag en av dem som vill benämna mig.. eller ja mer som en överkategori kasnke,.. jag är gay... sen vad jag är för typ enligt alla spelar egentligen ingen roll... inte för mig personligen iallafall...

    Sen till vad det kommer att det sak vara femme med en butch och hittan och dittan.. det är som du säger det heteronormativa samhällets syn på hur ett förhållande ska byggas upp och vilka delar det ska bestå av... de har missat att grejen med att vara gay är att man faller för en tjej.. egentligen oavsett om den är butch..futch...femme eller sport eller ja vad fanken allt nu heter.. det är väl ändå tjejen i sig man faller för...eller... jag fick kommentaren när jag dumpade exet "ja men det förstod man ju att det inte skulel kunna hålla... ni var ju liksom för lika.. och det måste ju finnas en man och en kvinna i varje förhållande"... jag blev vansinning... herregud vilka trångsynta människor jag har runtomkring mig egentligen... men men.. det är deras problem.. behöver garanterat inte göra det till mitt.. hehehe...

    du förresten... tack för en väldigt tänkvärd och underhållande blogg...

    massa goa kramar

    SvaraRadera
  2. Jag vill inte tro på det där att det MÅSTE finnas en som leder och som är undergiven i ett förhållande. Det handlar väl om ett givande och ett tagande? Och framför allt om personligheter som kompenserar och lyfter fram varandra. Eller?
    Jag är jag. Du är du. Och vi är precis så som vi skall vara. Jag värjer mig för att man alltid skall sättas in i olika fack. Med en person/situation kan du vara "undergiven" eller mer eller mindre osäker för att i en annan miljö/person vara precis tvärtom. Vi människor är, oavsett vilket fack vi tenderar att sätta varandra i, tredimensionella. Tror jag i alla fall.

    SvaraRadera
  3. Fantastiskt! Och vilken fin kommentar av Konstanze! Jag skall länka till er ...

    SvaraRadera