torsdag 27 oktober 2011

Dejting VS förhållande... ?

Funderar lite över vad som är skillnaden på dejting och förhållande?
Alltså man dejtar i "början" men vart och när trippar man över den där osynliga linjen och plötsligt kallar det för ett förhållande?
När presenterar man varandra som "min tjej/flickvän".
Och hur i hela friden kan folk veta exakt när man blev ihop?
Alltså, exakt på dagen...?
Ni vet för sånna dära jubileumsdagar...
För det verkar trots allt dom flesta ha stenhård koll på!

Det är ju inte som när skolbarn frågar chans på någon...
Dejtar man fortfarande när man passar på att ses all möjlig ledig tid man har eller är man plötsligt ett par då?
Hörde förslaget om att när man lämnat tvätt i den andres tvättkorg, lämnat tandborsten i den andres badrum då är man ihop.
Ska man skriva upp det datumet då? Så man har koll?

Eller är det kanske så att när man dejtar någon och man bara ses två och ingen annan... då är det dejting och när flera blir inblandade så som vänner och till viss del familj så är det förhållande?
En del tycker att när man börjar vara exklusiva och "bara" ha sex med varandra då är man ett par... men jag vet inte... allvarligt talat... om man dejtar någon och har sex... jag är inte den personen som passar på att springa iväg å ha sex med andra då oxå... (är jag då i ett förhållande första gången jag har sex?)

Däremot om man är på det klara att det bara är en flört för kvällen och man har sex så kan man ju ränna med någon annan dagen efter (om det nu är så att man vill).
Kanske är jag lite gammalmodig av mig men jag har aldrig varit den som dejtar flera och ligger runt, det ligger inte i min natur. Jag har trots allt lite uppfostran!
Jag tycker att den gamla frasen "Behandla andra som du själv vill bli behandlad" är en bra ståndpunkt!

Tror oxå jag har en aningen amerikaniserad syn på vad som är dejting... från hundratals med sliskiga romantiska filmer, där man går ut å äter en romantisk middag, följer den andre till dörren och ger varandra en darrande första kyss och går hem... dejt 1, typ...

Sen finns ju sexdejting... som egentligen bara går ut på att mysa och tumla runt i sänghalmen (eller vart man nu föredrar att tumla runt... det är så olika det där...)
Men var, när och hur sker övergången?
Dejt-förhållande?
Är det ensengång viktigt?
Måste man veta?
Å varför vill alla andra så absolut veta om man är ihop, bara "har det lite trevligt" eller om det är allvarligt?
Å hur vet man själv?
Jag försöker att bara följa känslan... ta dagen som den kommer och sluta oroa mig och sluta överanalysera (ok... i det ordet finns ordet anal... någon som vill analysera det?) saker är vad det är och hur de känns. Känns det bra så följ känslan. Ta in den och njut!
Bara var och lev livet, här och nu!








(Och nu, helt omotiverat så bara mååååste jag skriva det jag tänkte på när jag skrev ordet överanalysera... hahahaha... min hjärna är liiite sjuk ibland och ja... uppebajshålsljustid.... *asg*, I say no more!)

/Knasmusen

1 kommentar:

  1. ja du- eftersom jag har dejat en del- kan jag väll säga som så...att det verkar som övergången från att dejta till att "bli ihop" är när man pratar om det- och typ kommer överens tillsammans om att " nu är det vi två- vi är ett par- eller hur?" :). Svårare än så är det inte. Helt enkelt kommunikation ;). Dvs den dagen man sen firar- är den dagen man tillsammans definierande sig som ett par :).Lycka till :)

    SvaraRadera