fredag 21 september 2012

Välkommen ut ur Garderoben Pol(l)y!

Polly har traskat ut ur garderoben.
Tadaaaaaaaaa!!!
Att hon är gay har vi vetat länge.
Att hon funderat över polygami visste jag oxå men nu har hon tagit sitt första steg i den riktningen :)

Efter flera "nästan" förhållanden då det nästan alltid kraschar någongång mellan vecka 3-6 i datingen så har hon undrat vad det är för fel...
Vi har sagt att hon bara inte mött den rätta än.
Att hon inte älskar utan bara leker runt lite och det är ju helt ok!
Det får man göra.
Att vara Poly är ju i min värld lite... "konstigt" eller kanske annorlunda...
Det betyder inte att jag tycker att det är fel att vara Poly.
Men åter igen, precis som med allt annat här i livet, det man inte känner till själv (på nära håll) känns ju lite "konstigt", annorlunda och ovanligt.
Å andra sidan... vad är det som är vanligt?
Vad är egentligen normen idag?
Jag hoppas på att alla normer kommer suddas ut med tiden och bli luddiga i kanterna.
Vad som är normalt för mig är inte nödvändigtvis normalt för dig och vice versa.

Jag accepterar polygami men lever inte så själv.
Allt som är utanför de vanliga ramarna borde det skrivas mer om.
När det syns så vet folk om att det finns och efter mycket lång tid så börjar det bli vanligt och normaliseras i allas ögon.
Så har det alltid varit... tyvärr tar det tid och det är jobbigt att stå på barrikaden och vara först att slåss för sin sak.

Det har varit mycket skriverier i blandannat DN om Poly och det är bra!

Här är några av artiklarna:

Polyamori & andra begrepp i polysfären
Krister lever i många relationer
Både lätt och svårt att leva polyamoröst
Vissa skaffar barn, vi blev Polys
Fler än man tror vantrivs med monogami
Bättre att leva poly än att vara otrogen
Flera än bara polyaktivister måste få komma till tals

Polly har sagt till mig flera ggr att hon tycker att jag ska skriva om begreppet att älska flera...
Jag har inte gjort det... kanske just för att jag inte riktigt vet vad jag ska skriva då... jag har ingen anknytning till det och själv är jag extremt monogam.
Jag har aldrig älskat flera samtidigt.
Jag skulle nog inte heller klara av att se eller veta om att min älskade Busmus var tillsammans med flera än mig. Jag tror inte mitt självförtroende skulle hålla för det. Jag skulle bli helt knäckt!
En helt annan sak är ju när jag har varit singel och varit intresserad av några olika samtidigt.. men det är ju inte samma sak i mina ögon...
Poly handlar ju om att kunna ÄLSKA flera samtidigt.
Inte bara att kunna ligga med flera samtidigt (det gör ju tyvärr en hel del folk... och sviker sina närmaste istället... i dessa fall vore det ju bättre om de sa att de var poly och ville vara med fler än en... istället för att smyga bakom ryggen och vara otrogen och i slutändan såra)

Jag anser att alla människor är lika värda och har samma rättigheter oavsett religion, etnicitet, sexualitet och handikapp.
Så länge alla är glada, har "valt" själva,valt är ju egentligen inte rätt ord här... med tanke på att man inte väljer vilken sexuell läggning man har, att man inte väljer sin etnicitet och att man inte väljer sitt handikapp.. religion däremot kan man ju faktiskt välja själv...
Vad jag menar är att det ska handla om vuxna fria individer när det gäller sexualitet (och religion).
Nu surrar jag runt och det blev fantastiskt rörigt...

Men om Polly mår bra och känner att detta är rätt för henne så är jag glad för hennes skull!

Träffade flera poly på Pride i år!
En tjej berättade att hon är gift och har ett helt platoniskt förhållande med sin fru och dom älskade varandra och så hade hon två flickvänner.
Så... alla lever olika och finner sina vägar genom livet som är rätt för just dem!
Det ska respekteras.
Sen kan man ju tycka att nutidens samhälle och dess lagar borde hänga med i utvecklingen lite mera så att vi alla passar in.

Nog om detta just nu... måste jobba oxå!

/Jobb-musen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar