lördag 28 juli 2012

Fortsättning...

Vi gav oss iväg strax efter tiotiden.
Väl inne i bilen erkänner B-M att hon inte hittar med bil till Ånnaboda *ler* men det var inga problem, det är ju lyckligtvis ganska välskyltat!
I bilen säger hon sånna här roliga saker:
- Jag kanske inte ska berätta om det här innan vi åker men...
- Vad? Så får man inte säga, nu måste du berätta ju!
- Ok. Du blir inte rädd då?
- Beror ju på vad det är men jag är inte så lättskrämd...
- Alltså... Det finns ju Björn där uppe i skogen... Det vågade jag inte berätta för henne jag vandrade med förra året...
Sen började vi räkna upp alla djur... Älg, räv, Järv, Björn, varg, vildsvin mm...
Men min största skräck är inte dessa stora djur... Visst, jag skulle inte vara kaxig om jag stod nos mot nos med någon av dem men.... Ormar och fästingar är värre!!!
Djur är ju skygga av naturen å om vi ens skulle se en Björn så är det ju en på... Ja möjligheten att se en är ju minimal!
Vildsvin däremot är ju helt galna i huvudet så dem vill jag inte möta i skogen!
Sen berättade B-M om älgloppor... Ser ut som flygande spindlar som nyper sig fast i huden... Inte särskilt najs!
B-M har däremot den roligaste fobin av alla... Sniglar!
Jag menar... Dom kan ju inte direkt gå till attack... Springa efter en eller hoppa upp o bita en...
Sen var vi framme i Ånnaboda!
Berättade jag att B-Ms packning vägde 13 kilo (utan dryck) å min 10 kilo (utan dryck)....

Vi kastade glatt på oss våra packningar å började vandra mot våran lunch plats Göljan!
Förutom det faktum att vi gick fel i början (det var jätte dåligt färg markerat just där) så gick det väldigt snabbt att ta sig till Göljan!
Det var otroligt vackert där å vi mötte två gubbar som babblade lite och berättade om sjöns historia.
Vi var inte hungriga så tidigt så vi fortsatte.... Tillbaka till Ånnaboda!
Ja... Vi hade släpat på våra ryggsäckar helt i onödan Hahaha.
Bakom Ånnabodasjön fann vi en mysig mossig glänta som vi åt lunch i.

Sen fortsatte vi mot Falkaberget och satt där och mös och babblade och hade en fantastisk utsikt över Falkasjön.
Slut destination denna dag var vindskyddet i Björktjärn!
Vacker plats.
Vi högg ved (jag högg... B-M kämpade tappert...)
Det var fridfullt och stilla.
Det enda som kändes mysko var att någon gjort en bädd med granris samt presenning... Vi hittade en kastrull, bestick och senap + en påse med tvättade kläder i vindskyddet...
Vi var beredda att vandra vidare på stört om det skulle dyka upp någon knepig typ.
Men ingen kom och vi grillade och hade det göttigt!
Jag måste säga att det var tur att jag drog med mig en extra filt samt en tjock fleece tröja annars hade jag nog frusit ihjäl den natten.

På morgonen vågade B-M sig på ett lite kyligt morgondopp i sjön innan vi tassade vidare.
Vi gick till Suttarboda och vände och tog en annan led tillbaka mot Ånnaboda igen.
Den leden går nog aldrig någon... Den var lite mera svårforcerad och bökig, å förskräckligt blööööööt och myggig!
Men vi kom självklart fram, det tog bara lite längre tid!

Jag använde allt i min packning förutom regnkläderna och bikinin (jepp, jag var lite frusen o badkrukig).

Det var en härlig helg!
Att stänga av omvärlden och bara vara!
Härligt!

/Vildmarksmusen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar