tisdag 17 juli 2012

Lagar som skrämmer

Att sitta här å skriva om konstiga lagar i olika länder och även här i Sverige skulle ju kunna ta flera dygn men jag vill i varjefall ta upp detta... som jag snubblade över häromdagen och som är så vansinnigt sjukt och otäckt att jag blir galen....

Australien (som man ju kan tro är ett hyfsat civiliserat land trots alla vilda djur) har en "Gay panic defense" lag....
Vad är nu det kan man undra... jo...
Du kan helt enkelt mörda någon (av samma kön som dig själv) och sedan skylla på att du fick gay panik... och komma undan med mordet....
Så om du tror att någon stöter på dig i baren, i affären eller var som helst kan du slå ihjäl den personen (i panik....) å gå fri....
Jag blir så himla arg och besviken... vad är det för jäkla lag?
Jag menar... om någon vet att den där personen är gay så kan den mörda den å sedan bara skylla på att den trodde att personen stötte på den...
Och helt seriöst... jag vet flera som trott att jag flörtat när jag bara varit trevlig...
Jag kommer aldrig åka till Australien...

Wikipedia - Gay panic defense

Undrar om den finns spegelvänd....
Om jag som gay åker dit å en otäck snubbe sitter i baren å flörtar med mig och oups... råkade jag skära av honom snorren....(skulle jag ju självklart inte göra... så bli inte helt tok oroliga nu) skulle jag kunna skylla på att jag fick en sån plötslig "Straight panic"...
Värsta psykosen... vet inte vad som hände liksom...
Förmodligen inte...

Här i Sverige kan man ju oxå fundera på hur lagen ser ut ibland (ganska ofta egentligen...)
En kvinna blev nedslagen av en man som drog av henne kläderna och greppade henne i skrevet....
Detta bedömdes av Örebro tingsrätt som misshandel och ej försök till våldtäkt då kvinnan ifråga var en transperson som inte hade gjort könskorrigering än....
"Det går inte att våldta en transperson"
I mina ögon är ett försök till våldtäkt ett försök till våldtäkt oavsett vilka könsdelar personen har...
Otäckt!
Hoppas hovrätten ändrar domen!

"Det går ej att våldta en transperson"

Kritiserad våldtäktsdom överklagas



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar