torsdag 26 juli 2012

Packlistan inför vildmarksäventyret.....

I helgen var jag och Konstnärsmusen/B-M (mera känd som Britt-Marie) iväg och vandrade i Ånnaboda.

Jag är verkligen ingen Vildmarksmus... det var ett tag sedan jag gick på Waldorf och övernattade i tält å paddlade kanot och kollade på mossa, träd och knepiga insekter...
När jag fick frågan från B-M så var tanken att vi skulle ge oss iväg en hel helg, alltså från fre till sön
kväll.
Första helgen vi valde kom med spöregn och vi bokade om.
Det såg tyvärr inte så ljust ut inför denna helgen heller så vi beslutade att vi drar iväg på lördags morgonen ist. B-M är en något mer van vandrare och skickade en liten lista till mig... Numera ökänd som "Den Stora Packningslistan"
Jag måste erkänna att den såg enorm ut... och vissa saker stod inte ens med som tex toapapper, regnkläder och myggmedel...

Nu ska vi inte mobba B-M... men jag har frågat om jag fick lägga upp listan på bloggen och hon godkände lite tveksamt!

Så här är den iaf:


Packlista

Sovsäck
Liggunderlag
Varma kläder
Mössa och handskar
Tåliga snabbtorkande byxor
Underkläder
Sovkläder
Strumpor
Skor+stövlar
Trinettkök
t-blå
Kåsa(att äta från och dricka ur
Vattenflaskor ca 2 l totalt
Bestick(sked räcker)
Vass kniv
Tänddon
Plåster och första hjälpen (skavsårsplåster) elastisk binda
Diskdon
Tandkräm+tandborste
Pincett för att ta bort alla fästingar som jag kommer få….
Våtservetter(intimtvätt är trevligt J)
Ficklampa
Solglasögon
Kamera?
Karta!
Mat
Frukost:
Bröd+ ost
Kanske någon fruktsoppa/blåbär?
Lunch/Middag:
Färdig påse med frystorkad pasta+ sås i samma
Pulvermos+ något frystorkat
Finns något med ris som kan vara bra
Något mera frystorkat i nödfall
Energi:
Torkad frukt
Kakor/kex
Choklad


Jag kan lova att min älskade Busmus skrattade så hon höll på att dö i ett dygn åt listan och undrade om vi inte skulle köpa med frystorkat kött oxå...
Sa jag förresten att vi skulle vara borta i 1 dygn?

Hur som haver... jag har inga vandrar skor eller överlag inga vandrar kläder... med andra ord slitstarka kläder...
Sovsäcken jag har är från nittonhundra någonting... å redan då var den billig och dålig men iaf färggrann...
Jag har heller inget liggunderlag eller ett trinettkök... som ni hör är jag inte en välutrustad kvinna... eller iaf inte speciellt välutrustad vildmarkskvinna.
Det betyder att jag fick ha på mig mina träningskläder... och mina aerobics skor (inte bästa vildmarks skorna...)
Trinettköket hade B-M och jag fick även låna liggunderlag :)

B-M kom på fredags kvällen och vi gick och handlade vår mat och energirika kakor och hade en laddar kväll med godis i soffan framför L Word...
Busmusen var ute och busade med vänner (och skvallrade om vår enorma packning till allt och alla... dom hade iaf väldigt roligt åt packningen och att B-Ms ryggsäck var en halvmeter högre än hennes huvud och min var bred...).
Lördagens frukost intogs i soffan framför gyttjebrottnings avsnittet av L Word och sedan var vi taggade och klara för 1½ dygn i vildmarken!

Fortsättning följer...







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar