torsdag 11 oktober 2012

Wake Up USA

Jag tror de flesta är medvetna om att det snart är dags för president val i USA.
Det står mellan Barack Obama och Mitt Romney.
Och precis som man gör i Sverige så gör man i USA en massa undersökningar innan valet och alla undersökningar visar ju olika...
Man kan ju alltså förstå att det är väldigt jämnt mellan de två kandidaterna.
Jag är inte speciellt politiskt intresserad eller ens aktivt insatt.
Med nöd och näppe känner jag igen vissa svenska politiker och inför val kollar jag upp vilka frågor som intresserar mig mest, som känns viktiga och kollar upp vad de olika partierna står för i de frågorna.
Jag har inget "hemma" parti men håller mig alltid inom samma "block".
Jag är kanske lite naiv men jag förutsätter att de flesta politikerna i grund och botten har sitt lands bästa i åtanke och dess invånares.
Vägen dit... till det bästa är däremot inte densamma.
Och många faller mellan stolarna.

USA:s president kandidat Mitt Romney är i mina ögon en farlig och otäck man...
Och det känns otroligt skrämmande att det är såpass jämt mellan de två kandidaterna.
Chansen finns att Mitt Romney vinner...
Varför tycker jag att det är så hemskt?
Jag har inte gjort någon djupdykning i hans ekonomipolitik... hur han ska fixa arbetslösheten osv, osv.
Däremot tycker jag att det är skrämmande att en man med hans värderingar kan komma att bli en av de mest inflytelserika männen på jorden. USA kommer backa 20-30 år i tiden i sin utveckling när det gäller mänskliga rättigheter.
Mitt Romneys syn på homosexuella är hemsk!
Och kvinnor...
Romney är emot samkönat äktenskap, gay adoption... samma rättigheter.
Han vill upphäva en lag som idag skyddar homosexuella från att bli sparkade från sina jobb pga sin sexualitet.
Mannen som skulle bli hans vice president uttryckte sig i media om att en kvinna som verkligen blir våldtagen kan inte bli gravid... För det är ett naturligt inbyggt självförsvar i kvinnans kropp.
Låter ju som en trevlig och omtänksam blivande president...
Han är oxå strikt kristen... och det är absolut inget fel på att vara det men man ska inte blanda religion med politik...
Vad händer då med yttrandefrihet och allas lika värde?
Som president kan man inte stå och ändra lagar efter bibeln... den är ju skriven så att man kan välja att tolka den på olika sätt, beroende på vem som läser den...
Nej... Jag hoppas med hela mitt hjärta att Obama vinner valet... och jag håller tummar och tår... otäck tanke om det inte skulle bli så!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar