fredag 20 april 2012

Örebro Pride!

Örebro ska i år ha en Pride festival för första gången!
Jag har inte engagerat mig i det speciellt mycket mer än att jag gått med på deras Facebook sida och har koll på läget och självklart kommer jag stötta det den dagen det är!

Nu har Örebro Pride fått 150.000 av Örebro Kommun och det stod om det i Nerikes Allehanda häromdagen...
Politiker vill stötta Örebro Pride
Om man sedan går ned å läser alla läsares kommentarer ja... vad ska jag säga...
Med all önskvärd tydlighet syns det att Örebro verkligen behöver en Pride!
Folk är så otroligt hatiska och har de mest konstiga kommentarer....
En person skrev oxå att det inte finns någon diskriminering av homosexuella idag... vilken skön liten bubbla hen lever i...
Jag anser att man bara behöver läsa kommentarerna så kan man se precis hur stor diskriminering det är idag mot hbtq personer!
Jag har till och med hört att Örebro ligger 1:a i hatbrotts statistiken...
Flertalet tjaffsar om att dessa pengar borde läggas på skolan... mera lärare, bättre äldreomsorg, bättre underhållning av vägar etc... ursäkta men hur mycket tror ni att 150.000 kronor räcker till?
För det första (å nu är jag inte helt hundra på exakt allt jag skriver här men relativt säker) så hade dessa pengar inte gått till något att dessa önskemål (vård & omsorg/skola) om de inte donerats till Pride... de kommer från en annan "ficka".
Jag kan ändå tänka mig att kommunen har en budget ... alltså en viss summa som skall gå till skola, en för vård, en för kultur osv... och sedan portioneras de ut till respektive "ficka"....
Det är alltså ganska naivt att tro att dessa 150.000 kronorna skulle kunna förändra läget i skola och vård...

En Pridefestival borde dock generera en hel del tillbaka till Örebro... delvis genom turism...och det är bra reklam utåt för Örebro...
Pride är Inte endast för hbtq personer... utan för alla som är öppensinnade!
Det är tråkigt att se att folk tror att Pride Paraden är en sex parad...
Det är ju förbövelen en festival parad... ja, folk glammar till det och skojar till det, går i extravaganta kläder, i fjädrar, halvnakna osv... men hallå... det är festival!
Kolla bara på festivalen i Rio!
Det handlar inte om att vi ska flagga med att vi är homo... vi vill bara ha samma rättigheter att gå på stan hand i hand och kyssa personen vi älskar utan att få glåpord efter oss... utan att någon kaxig liten människa ska följa efter och terra oss...
Det är inte att skylta med våran kärlek... inte mer är alla andra som är hetro...
Jag blir inte arg när jag ser ett hetro par på stan hand i hand, kramandes.... tycker mest det ser mysigt ut... och jag vill oxå kunna ha den friheten...
Jag är trött på denna otroliga "rasism" (sexism?) mot hbtq personer!
Vi är alla lika värda och ska ha samma rättigheter oavsett hudfärg, religion, kön, inkomst och sexualitet....
Detta är absolut inte ett slöseri med pengar för kommunen utan tvärtom...
Jag tror inte folk vet hur hög självmords statistik det är bland unga hbtq personer...
Hur dåligt man mår av att inte känna sig accepterad i samhället....
En Pride festival är en investering!
Om vi så bara kan få en person att må bättre, att känna sig accepterad och önskad i världen för den hen är så är det pengarna tillbaka tusenfalt!
Och om vi kan få några att få en mera accepterande inställning gentemot hbtq personer... ja... vad ska jag säga, det vore ett steg i rätt riktning för Örebro och för hela mänskligheten.... Acceptans!
Ett litet ord... med stor betydelse...
Det är lätt att säga att man har stor acceptans men visa det... det är tydligen svårt!

Det skrivs oxå att detta är på modet nu... att vara gay är tydligen den senaste "flugan" *suckar*
Jag tycker att vi behöver kämpa ännu mera nu då det i flera delar av Europa röstas fram lagar för att tysta hbtq personer, i Afrika röstas det om att hänga homosexuella, i flertalet länder är det dödsstraff för homosexualitet... partnerskapslagar rivs upp etc....
Hade detta drabbat någon annan minoritet hade det varit ramaskri... nu gäller det ju bara "de där hbtq personerna"
Vi kan inte välja vilka vi älskar precis som vi inte kan välja den hudfärgen vi föds med!

Vi betalar dessutom alla skatt i det här landet... (även vi hbtq personer.... jo, det är sant!!!) och nu är det så att vi alla tycker olika om vad dessa pengar skall gå till... och  det är ju bland annat därför vi har folkvalda politiker som "väljer" vart dessa pengar skall gå... för att alla i vårt samhälle ska få ta del av dem på något sätt!
Ibland behövs det att man går in och gör en "punkt-insatts" för vissa saker....
150.000 är en fjärt i rymden... men många bäckar små heter det ju!

Att dessutom gnälla över att detta kommer kosta en massa skattepengar då det måste finnas flera poliser i tjänst... ja då kan man ju suga på den karamellen och fundera över detta....
Om det nu är så himla jämställt och accepterande att vara hbtq person varför skulle det då behövas extrainsatta poliser? Alla accepterar väl.... eller?
Och ursäkta mig... men hur mycket skattepengar har inte gått åt att sätta in extra poliser runt olika sport evenemang? Tex fotboll?

Så herreguuuuuud.... var lite glada!
Vi ska ha en liten färgglad festival klick i Örebro som alla kan ta del av och glädjas åt!
Turismen kommer öka och hotellbokningar, restaurangbesök, shopping osv.

Kom ut ur den gråa medel Svensson jackan och skaka på rumpan och njut av festligheterna (eller stanna hemma och tjura... helt och hållet eget val!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar