måndag 14 november 2011

Det är detaljerna som gör det!

När jag pluggade till kock så hade jag en "sträng" lärare/mentor.
Det var lite "Hells Kitchen" anda över honom och man antingen hatade eller älskade honom.
När han godkände en maträtt och gav någon en komplimang så flöt man på euforiska vågor av stolthet och lycka även om han sedan i nästa sekund kunde säga något som dödade lyckan direkt!
Typ... "det här smakade fantastiskt, du har verkligen fått till smakkombinationen i den här rätten!"
Då stod man och studdsade av lycka.
"Synd bara att det ser ut som koskit på tallriken" å så dog man lite... iaf...
Han sa alltid att det är detaljerna som gör det!
Jag älskar detaljerna... i matlagning kan det vara det lilla extra som att lyckas balansera smakerna perfekt och dessutom lägga upp det väldigt snyggt, det kan vara den lilla fräsiga ruccula toppingen som gör hela utseendet på rätten... eller det perfekt stekta köttet med en läcker snittyta som visar den härligt blodrosa mitten...
Jag är helt enkelt upplärd att lägga märke till detaljer.
Detta gäller tyvärr överlag och jag tror det är någon slags mindre störning *asg*
Jag vet inte varför men jag lägger även märke till små detaljer i meningar... som ord som jag genast feltolkar.... som ordet nog... *ler*
Jag är förmodligen en typiskt vanlig tjej egentligen...
Så när någon säger... jag tror jag tycker om dig... eller, jag gillar nog dig oxå... så kan jag inte njuta av vetskapen om att personen i fråga tycker om mig... för jag hör ordet tror/nog som om någon skrek det... hahaha å genast läser jag in något annat i den fina meningen...
Det är ju annars en väldigt charmig mening... men oxå en ganska safe grej att säga... nog/tror... det är ju bara halvuttalat.
Har jag sedan druckit en aningen med alkohol på detta så blir det en jättegrej och min självkänsla och mitt självförtroende är totalt nedkört i botten....
Så står jag som en halvfull tjurig ragata å säger: nog?... Nog?... NOG???! Vadå NOG???
Stört... verkligen... hur förklarar man detta utan att verka totalt puckad?
Jo, jag erkänner.... Jag är totalt puckad å knäpp.... förlåt!!! *ler*
Sen hoppas jag bara på att folk tycker det är liiite charmigt med dessa små egenheterna jag har för mig...
Jag tror nog (*ler*) jag ska försöka bättra mig på detta :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar