fredag 9 december 2011

Blodgivning!

Jag har varit blodgivare i några år och funderat lite över om det är något jag kan fortsätta med "nu förtiden". Har nämligen hört lite olika diskussioner runt omkring detta.
För homosexuella män är det nämligen förbjudet att lämna blod även om det just nu pågår en diskussion runt det som skulle göra att en homosexuell man får lämna blod om han inte har sex... så hur är det med kvinnor?
En del har sagt att nope, det får du sluta med nu medans en del har sagt att det är klart jag får... så jag har skjutit på det hela ett tag... tills i onsdags då lappen från blodcentralen damp ned i lådan... dags för ny tid... hör av dig snarast det råder brist på blod.
Jahapp... det är väl bara att ringa... så jag ringde upp dem idag å sa:
- Hej, det är tydligen dags att lämna blod igen... men jag vet inte om jag får lämna blod längre...
Kvinnan som tog emot samtalet bad om mitt personnummer... vilket jag ju gav...
-Jahaja... åh vad är andledningen då?
Jahapp... det är alltså så att jag måste komma ut till sjukvården nu oxå... det gick tydligen inte att bara ringa anonymt och fråga här inte...
- Eh.. jo, jag vet inte hur reglerna är men jag har blivit ihop med en tjej... får jag lämna blod då?
- Ja, det är ju inte sexualiteten det handlar om utan penetrationen... så det är inga problem. Du är så välkommen hit (det hördes verkligen att hon log i hela luren...)
- Ja men vad bra, då bokar jag väl en tid då, svarade jag.
Vi bokade in en tid och sedan när vi skulle lägga på så sa hon:
- Åh, du... Grattis föresten!!! (Å här hörde man verkligen värmen och skrattet... i rösten)
- Tack... sen lade vi på....
Jag undrar vad hon sa till sina kollegor när vi lagt på... hahaha...
Jag tänkte iaf att toppen nu är det ju inga problem men kom sen på att man måste fylla i en friskhets deklaration när man kommer dit... å man måste svara ärligt...
En av frågorna är: Har du haft en ny sexpartner de senaste 6 månaderna?
Åh: Har du haft oskyddat sex (el sex utan kondom?)
Eh.... jag måste ju fylla i Ja där...
Så då kommer jag vara tvungen att prata med sköterskan sen... hahahaha... vete 17 om jag ser fram emot det samtalet *asg*
Jahaja... du har haft oskyddat sex????
Jo... men du förstår att.... *suck*
Jag inser att man nog aldrig har kommit ut "klart"... det finns inte en dag eller ett datum då man kan säga att då kom jag ut... man är helt enkelt aldrig klar... det skall ju alltid förklaras igen o igen för nya människor.
Det är en evighets process!
Dock bekymmrar jag mig inte på samma sätt längre, så det är ju ett stort plus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar