torsdag 30 juni 2011

Acceptans på olika villkor...

Flera har sagt till mig att det är större acceptans från omvärlden gentemot lesbiska jämfört med acceptansen för bögar.
Om det verkligen är så har jag ingen aning om men jag har självklart en egen teori...
Om man som tjej säger till en kille att man är gay så betrakta killens ansikte noga (detta gäller ju självklart inte alla hetromän men en ganska stor del av dem).
Först oförstånd... typ: Va? Sedan förnekelse: Men inte du...?
Tystnad. Stirrar lite. Sedan ett litet leende som växer till ett gigantiskt.

Så vad är det vi ser... jo rakt in i deras fantasi som är en direkt kopia ur vilken hetro porrfilm som helst. Två tjejer.... wow... ögonen nästan poppar ut.
Och självklart tänker dom in sig själva i slutet, att dom kan kliva in och uppmärksamheten vänds till dem.
Så jag tror, att pga att samhället är uppbyggt av män och fortfarande till stor del styrs av män så är acceptansen för tjejsex större och det pga denna vanliga manliga sexfantasi.
Kvinnlig kärlek tas inte på allvar och därför accepteras den.

Men den accepteras ju egentligen bara med parantes.... att mannen är välkommen att joina.
Tjejsex är oxå en ganska vanlig fantasi bland hetro kvinnor, kittlande men inte på något sätt ett hot mot deras kvinnlighet. Tvärtom.
Killsex och manlig kärlek skrämmer däremot många hetromän och är därför inte lika lätt att accepteras av dem (läs samhället). Att acceptera det skulle vara ett hot gentemot hetromannens manlighet.
Hetro kvinnan däremot trivs väldigt bra i sällskapet med en bög, en bästa vän som hon kan koppa av tillsammans med.
Så kanske det är "lättare" att komma ut som lesbisk än som bög... men bögarna tas på allvar och är därför mer skrämmande och acceptansen är lägre.

Do I make any sense at all?

2 kommentarer:

  1. NoOneElse på sylvia...30 juni 2011 kl. 08:30

    Jag tror att det är mer accepterat att vara lesbisk än bög då tjejer alltid varit lite mer kramiga mot varandra... tjejer kramas oftast när de träffar varandra.. en del till och med pussar varandra även om de är hetero och bara vänner... medans killar känns som om de typ ska vara macho och säga.. hej och göra en handgest.. eller om de kramas ska det vara en hård kram och dunk dunk i ryggen.. så jag tror det hänger mycket i att samhället har svårt för att acceptera att två män krams som tjejer gör.. elelr hur jag nu ska säga... jag tänker på det när jag tex kollar på arga snickaren som är duktig på att ge killarna kramar även om de inte vill.. eller har svårt för det... det är så kula tt se att en kille kan krama en kille utan att det ska vara hårt och maskulint... och utan att de är bögar för det.. för jag tror att blir det mer accepterat att killar kan krama killar på ett mjukare sätt tror jag även att det blir enklare för bögar att bli accepterade.. sedan finns det ju lika många olika sorters bögar som lesbiska som människor .... vi är alla olika.. men ändå så lika...

    SvaraRadera
  2. jo det låter vettigt det du skriver här!

    SvaraRadera