tisdag 9 augusti 2011

Brandtal av Tiina Rosenberg!

Så i torsdags var det då ÄNTLIGEN dags för PRIDE!
Som jag har längtat!
Upp tidigt på morgonen och tog buss till Stockholm och var framme kl 10.05.

Lämnade min packning hos tjejen jag skulle sova hos och sen drog vi iväg till stan.

Vi började med att gå till Kungsan och köpte Pridepaketet som skulle ge oss bra pris på olika inträden.
Vi fick oxå en "bok" om alla veckans händelser och den var tjock!
Pride är inte bara glitter och glamor!
Pride är fullsmockat med semenarier, föreläsningar, debatter och gemenskap!

Vi valde att gå till Kulturhuset Pride Sergel för att lyssna på Tiina Rosenbergs brandtal.
Jag hade inga speciella förväntningar inför detta och kan väl ärligt säga att jag knappt hade en aning om vad ett brandtal var även om jag kunde gissa mig till den ungefärliga betydelsen.
Brandtal = ett tal om något man verkligen brinner för!
Japp, det var ett rejält brandtal med många viktiga och starka åsikter och en hel del käftsmällar till högern.
Jag hade dock gissat att fokus skulle ligga på HBT (vilket det oxå gjorde) men det var otroligt mycket politik.
Borde inte bli förvånad då HBT frågor och politik går hand i hand... hur ska det annars kunna bli en förändring?

Det var självklart oxå en hel del fokus på terrorattacken i Norge och HBT rörelsen där samt socialdemokratin.
Tiina kunde på ett bra sätt hålla i detta tal utan att det blev långtråkigt. Hon talade med passion och glöd och det kändes. En gnutta charm och humor fanns det oxå bakom allvaret trots att flator enligt sägnen ska vara bittra, sura och ha fula frisyrer ... haha
Hon verkade vara ganska "känd" inom flatvärlden och hade lite av en ikonstatus.
Tyvärr hade jag varit uppe nästan hela natten å tvättat då någon tvättstugemarodör snott min tvätt tid så jag var en aningens trött!
Men det hon talade om var viktigt och brinnande bra! 
Efteråt var jag helt matt!
Hjärnan kändes som en kombination av heldöd och övertrasserad.
Stum men bubblig.
Tankarna snurrade och snurrade.
Intressant och tankeväckande!
Och totalt helt annorlunda mot vad jag förväntat mig av Pride!
Medias spegling genom åren har fokuserat mest på paraden och den galna lite mera festliga och extrema sidan av Pride.

Inte visste jag att det var så mycket mer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar