söndag 30 oktober 2011

Man tror man är diskret...

Även om barn inte förstår allt så är dom iallafall otroligt uppmärksamma på små, små detaljer här i livet!
För några veckor sedan stod det "plötsligt" en innebandy klubba i en svart grön väska här hemma i mitt sovrum... Jag tänkte att oj, detta kommer dottern att undra över men nej, hon sa inget, frågade inte ens om vad det var för något. Hon brukar annars vara bra på att registrera nya saker i hemmet.
En vecka senare så sov dottern över hos en kompis och fröken Busmus kom hit och sov över.
Jag skulle hämta dottern väldigt tidigt på morgonen så Busmusan "smet" iväg tidigt och tog sin innebandyklubba med sig.
När så jag å dottern traskar förbi busshållsplatsen var Busmusan kvar... bussen kom å hon klev på.
När vi kom hem gick dotter direkt in i mitt sovrum och kollade... kom ut å tittade på mig med rynkade ögonbryn...
- Mamma... tjejen på busshållsplatsen hade en likadan bandyklubba som du har haft här inne, å den som var här är inte kvar här...
Eeeeh... josåattserru... *harkel*
- Det vet du väl att jag inte spelar innebandy? Det var en kompis klubba.
- Hon på busshållsplatsen?
- Javisst... precis... vi hade tjejkväll här igår... (verkligen... tjejkväll, hahaha)
Hon nöjde sig med det svaret... hahaha, tur det!

Å så imorse... Lite samma visa igen. Dottern sov hos samma kompis å skulle hämtas tidigt... drar upp mig själv ur mysmorgongoset med innre våld haha...
Busmusen får en kopp riktigt kaffe (att jag poängterar att det är riktigt kaffe beror på att jag vanligtvis endast har neskaffe hemma men det "duger" inte för riktiga kaffe bönor *s*) för att vakna och sen drar hon till bussen å jag hämtar dottern.
När vi så kommer hem börjar hon sniffa i luften och rynkar återigen pannan... kikar runt lite och frågar
- Vad det är som luktar?
- Eh... kaffe? Svarar jag (alltså jag kanske borde lära mig att ljuga?).
- Jaha, har Busmusen sovit här (hon använder dock inte det uttrycket.... *s*)?
-*harkel*... vadåra?
- Det luktar ju kaffe...
- Hmm ja, jo det har hon.
- Jaha. Sen går hon iväg... kanske hon borde ändra sitt framtida yrkesval... från bagare och författare till CSI tekniker?

/Kaffemusen

1 kommentar: