fredag 21 oktober 2011

Ibland är jag jäkligt händig!

I slutet av februari flyttade jag till en ny "liten" egen lägenhet...
Jag upptäckte dock ganska snabbt att det var stopp i de flesta avloppsrören.
Eller kanske inte siktigt stopp men det föt helt enkelt inte på som det skulla.
Familjen som bott där innan sa att det alltid varit så och att hyresvärden varit där flera ggr utan att det blivit någon förbättring.
Mitt ex hjälpte till och städade ur rören och det fungerade en aningens bättre ett tag... men ganska snart var det sämre igen.

Jag började fundera över varför och vad sjutton som hälldes i avloppen då det blev stopp hela tiden.
Jag ringde hyresvärden igen och dom kom ut och "fixade"...
Inget stop här inte sa dom... nehä???
Så det är fullt vanligt att behöva vänta 10 minuter på att diskvattnet ska rinna bort?
Och ännu värre i badrummet... Ska man verkligen behöva kolla på sitt tandkräms spott i flera minuter innan det slinker ned i hålet?
Läskigt!!!!
Tillslut tog jag saken i egna händer... jag menar, vad är det värsta som kan hända?
Jag har rensat avlopp förut men det känns lite som en princip sak... det ingår ju i hyran att hyresvärden kommer å fixar sånt... jag borde få hyresreducering!!!
Sagt och gjort!
Jag började med köket... öppnade luckan och kollade... mycket rör och jag behövde verktyg.
Tur jag älskar att "hantverka", lite verktyg har jag ju minsann!
Jag skruvade loss hela systemet och putsade varje del med en tandborste så det blänkte... sen skulle det ju skruvas ihop.
Systematisk som jag kan vara ibland så hade jag lagt alla rör och delar i en toppen bra ordning och jag fick ihop allt... men det verkade inte riktigt få plats under bänken på samma sätt som innan... hmm... våld löser oftast inte något men i detta fall så gjorde det faktiskt det!
Jag provade dra på vattnet och Ujjj vad bra det gick :D
Inge stop någonstans!
Sen var det badrummet... mycket lättare då det egentligen bara är ett långt rör med en tjock makapär skruvimojs på... samma visa där, började skura varje liten del med en tandborste och ... uiiiiäääch vad äckligt!
Alltså det kan inte ha varit rensat sedan 1732... eller något!
(eller ja förmodligen inte 1732 för då existerade inte ens byggnaden... så ok... inte rensat sen 60 - talet då huset byggdes).
När jag var klar och vattnet flöt på som det skulle... ja det kändes så jäkla gött!
Hyresvärdens Hantverkare går det ju tydligen inte att lite på!

Mycket riktigt... några dagar senare hittar jag ett enormt hål (läs enormt... fast tänk 1 cm i diameter *s*) i skarven mellan tak och vägg i dotterns rum...
eller nej riktigt så gick det inte till, jag tar det från början... förlåt.. jag skulle bädda dotterns säng på eftermiddagen då hon tydligen glömt bort hur man gör det och då hittade jag en massa damm och grus i sängen... började fundera lite... har hon haft chips i sängen?
Näe det var för dammigt... mjölaktigt liksom.
Fick bädda ur helt och märkte att det var massor på gaveln och på golvet oxå.. kikar upp och ser det enorma hålet... Eeeh... va?
Var kommer det ifrån?
Nu bor vi i en gavel lägenhet så det är knappast någon granne som försökt borra sig ett titthål in till oss... dessutom kändes läget uppe i taket en aningen malplacerat Om det hade varit ett titthål...
Å så himla spännande är ju inte vi heller!!!
Men det visar sig att dom samma dag har borrat uppe på den minimala vinden för att dra kablar till stadsnät åt oss... men tydligen borrat liiiite fel... uppifrån vinden och ned till oss... kompetent... NOT!
Ringer hyresvärden... men nej, det är ju telefontid mellan 8.30-9.30... lämnar medelande... (detta var i fredags så det helt enkelt vara så över helgen).
Tjurig som jag kan bli ibland så städar jag inte heller... jag tycker att det var hantverkarnas sak om dom klantat till sig så...
I måndags kom dom och lagade hålet... lite snabbt och slarvigt... men dom lämnade dammet... och ingen typ av ursäkt fick jag heller...
Idag dammsög jag och muttrade lite över konstiga hantverkare!

Tur det  är så vackert väder ute att jag muttrat klart väldigt snabbt :D

2 kommentarer:

  1. Ska man få ngt gjort på ett bra å pålitligt sätt då fårman göra det själv helt enkelt =) Tur att du tröttnade å fixade avloppen själv. Å fasen va klantiga och nonchalanta hanverkar är!! Dålig stil, men du fick iaf hålet lagat, det är ju ett stort plus =)

    SvaraRadera
  2. Glömde ju skriva namn ju.. för ja lyckas ju liskom inte kunna skriva genom mitt google-konto!? /Lollo (Lotiisen)

    SvaraRadera