tisdag 20 september 2011

Uniformer!

Jag har funderat lite över vad som gör att vissa är tokiga i män/kvinnor i uniform...
Vilken typ av uniform är det som gäller?
Eller vilket typ av yrke?
Är det uniformen eller själva tanken på yrket som uniformen representerar?
Sjuksköterske och servitris uniformen käns väldigt sexistiskt.
Servitrisyrket är glatt, socialt, lite flörtigt och girl next door likt.
Sjuksköterskan... ja, vem gillar inte den räddande ängeln som är så omhändertagande, haha...
Militären (här finns ju en uppsjö av olika uniformer och yrkeskategorier som jag inte kan ett jota om...). uniformen är stilig och heltäckande men räknas ändå ofta som sexig och jag tror det har mycket med yrket att göra. Makten, beskyddandet, modet och en liten gnutta galenskap samt total disciplin. Handelskraftighet. Självförtroende. Det är sexigt och då blir kostymen det.
Det är ju lätt att man förbinder sexighet med lättkläddhet men det kan vara otroligt mycket hetare att lämna lite jobb till fantasin...
Jag jobbar själv som kock och har då självklart kock kläder/uniform på mig men det är knappast någon som blir till sig i trasorna av den uniformen haha...
Med tanke på alla matprogram som terrorerat tv tablåerna de senaste åren så borde kockens status höjts massor. Det har den ju kanske gjort men är det någon som hört orden: Älskling kan du inte ha på dig kock uniformen ikväll... *blink, blink* eller finns det någon som poserar stolt i kock uniform på sin profilbild på FB, qx el andra sociala medier... nej... tror inte det!
Flygvärdinna däremot... ja några sånna profilbilder har jag minsann ramlat över... där finns det ju oxå en uppsjö av olika uniformer och vissa är ju gräsliga haha... men men chansen att hamna i 10.000 meters klubben är ju hett (ja, alltså hallå... pratar bara allmänt om sånt jag hört här och där... inte alltid mina egna funderingar :P ).
Men summa sumarum så tror jag att militäruniform leder ligan!
Är du klädd i militärkläder på din profilbild på qx är du garanterad en full maibox inom några timmar!
Så nu vet ni ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar